Tekoäly auttaa oppijaa ja lehtoria aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa ja tunnustamisessa

  • Kirjoittaja: Laura Kalervo, Yhteisöpedagogi (YAMK), AmO, osaamiskeskuspäällikkö, Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry., 19.9.2023
  • Kirjoittaja: Niina Autiomäki, FM, AmO, TKI-asiantuntija, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 19.9.2023

Tämä blogikirjoitus on osa Tekoälytiistai-blogisarjaa, jonka jokaisessa osassa esittelemme yhden näkökulman tekoälyn hyödyntämiseen. Kutsumme tätä blogisarjaa Tekoälytiistaiksi, koska blogitekstejä julkaistaan joka tiistai syys- ja lokakuussa 2023. Blogisarjan tuotantoa koordinoi Digioppimisen kehittämisryhmä Dingo.

Tekoälytiistai.

Järjestökoulutukset ja tutkintoon johtavat koulutukset sisältävät paljon samoja teemoja ja tuottavat samaa osaamista.  Osaamiskiekko.fi:ssä tekoäly vertailee järjestökoulutuksien ja tutkintoon johtavien koulutuksien sisältöjä. Opiskelijalle on kätevää huomata, mitä asioita on jo oppinut järjestökoulutuksissa ja tarjota niitä osaksi tutkintoa. Lehtori puolestaan saa selkänojaa hyväksyä muualla hankittua osaamista tutkintoon, koska todistukset ovat uskottavampia ja tiedot järjestökoulutuksien sisällöistä saatavilla luotettavasti.

Mikä Osaamiskiekko.fi?

  • Osaamiskiekossa tekoäly vertailee järjestökoulutuksien ja tutkintoon johtavien koulutuksien sisältöjä.
  • Data saadaan ePerusteista ja ammattikorkeakoulujen verkkosivuilta
  • Osaamiskiekon löytämiä osumia voi hyödyntää oppilaitoksissa tarjoamalla järjestökoulutusta osaksi tutkintoa
  • Osaamiskiekko on maksuton palvelu kaikille käyttäjille. Kehittämistyön on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö.

Osaamiskiekossa vertaillaan tällä hetkellä liki 200 järjestökoulutusta kaikkiin suomenkielisiin tutkintoon johtaviin ammatillisiin perustutkintoihin, ammattitutkintoihin, erikoisammattitutkintoihin sekä lukiokoulutukseen. Lisäksi mukana ovat kaikki suomenkieliset ammattikorkeakoulututkinnot. Osaamiskiekon osuma kertoo ne tutkinnonosat, joissa yhteneväisyyksiä havaittiin. Hahmottamisessa auttavat avainsanat, jotka kertovat siitä, mitä sanoja tekoäly käytti löytäessään yhtenevyyden. Opiskelijan on kuitenkin sovittava korvaavuudesta aina yhdessä opettajan kanssa.

Anna tekoälyn kertoa miten voit hyödyntää osaamistasi tutkintoon johtavissa opinnoissa. Osaamiskiekko.fi. Kuvassa peuranaamioisella ihmisellä on olkapäällään ruukullinen pioneja.
Anna tekoälyn kertoa miten voit hyödyntää osaamistasi tutkintoon johtavissa opinnoissa. Kuva: Osaamiskiekko.fi

Osaamiskiekkoa on kehitetty Osaamiskeskus Kentaurissa. Kentauri on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama nuorisoalan osaamiskeskus. Kentauria koordinoi Suomen Partiolaiset – Finlands Scouter ry. Muita organisaatioita Kentaurissa ovat Humanistisen ammattikorkeakoulun lisäksi Opintokeskus Sivis ja Nuorten yrittäjyys ja talous NYT.

Opiskelija voi hyödyntää järjestökoulutuksissa saamaansa osaamista osana tutkintoa

Opiskelijalla voi olla opintoihin hakeuduttuaan monenlaista osaamista esimerkiksi järjestötoiminnasta. Partiotaustainen aikuisopiskelija voi olla toiminut lippukunnanjohtajana ja pestiin sisältyvän koulutuksen myötä hänellä on monenlaista kansalais- ja vapaaehtoistoimintaan liittyvää osaamista. Näitä järjestötoiminnassa hankittuja osaamisia hän voi tarjota tutkintoonsa Humakin yhteisöpedagogiopinnoissa vaikkapa Yhteiskunnallinen viestintä ja sosiaalinen markkinointi tai Nuorisotyön arki muutoksessa –opintokokonaisuuksiin.

Lehtori vastaanottaessaan ehdotuksia tutkintoon sisällytettävistä aiemmista osaamista, voi hyödyntää Osaamiskiekkoa tutkimalla mitä järjestökoulutuksia hänen tutkintoonsa todennäköisesti tullaan tarjoamaan. Järjestökoulutuksien sisällöt, osaamistavoitteet ja arviointi ovat luotettavasti selvitettävissä opetushallituksen ylläpitämästä ePerusteet -palvelusta. Tämän tiedon valossa lehtori voi etukäteen valmistautua ahotointiin suunnittelemalla täydentäviä tehtäviä opiskelijoille. Lehtori kuitenkin aina itse päättää, mitä osaamista hyväksyy osaksi tutkintoa.

Kuvassa kuvakaappaus Osaamiskiekko.fi-palvelusta. Kuvassa on valittu tutkinnoksi Humakin yhteisöpedagogi (YAMK) tutkinto ja etsitty hakutuloksia järjestöissä hankitusta osaamisesta, joita voisi hyödyntää osana yhteisöpedagogin tutkintoa.
Yhteisöpedagogin (YAMK) tutkintoon voi tarjota monenlaista järjestöissä hankittua osaamista. Kuva: Osaamiskiekko.fi.

Humakin yhteisöpedagogiopintoja oli mukana Osaamiskiekon varhaisemmassa versiossa

Aiemmin Osaamiskiekon vertailema tieto kerättiin käsin eli sopimalla järjestöjen ja oppilaitoksien kesken siitä, mitkä järjestökoulutukset ja mitkä tutkinnonosat voisivat vastata toisiaan ja miten hyväksilukuja voisi saada. Työmäärä osoittautui nopeasti mahdottomaksi koulutussisältöjen ja tutkintojen muuttumisen ja laajuuden vuoksi. Humanistisen ammattikorkeakoulun tutkinnoista Yhteisöpedagogi oli mukana jo ensimmäisissä käsin tehdyissä tulkinnoissa. Työtä tehtiin uraauurtavasti ja tulevaisuuteen katsoen. Idea ja mahdollisuus tekoälyn hyödyntämisestä virisi teknologian kehittymisen myötä.

Ihmistä tarvitaan tekoälyn tueksi

Osaamiskiekko hyödyntää tällä hetkellä useita datalähteitä. Tärkeimpänä on ePerusteet, joka tuodaan sovellukseen API:n kautta. Tämän lisäksi hyödynnetään mm. AMK:n koulutusdataa, joka on koottu manuaalisesti valtakunnallisen järjestelmän puuttumisen vuoksi. Vastaavuuksia etsittiin ensin manuaalisen prosessin kautta, jonka jälkeen koneoppiva tekoäly opetettiin tekemään analysointi isoista datamassoista. Tekoäly on koulutettu lukemaan koulutuskuvauksia, etsimään osaamissanoja ja yhdistämään niitä semanttisesti eri aineistojen välillä. Mitä enemmän osaamissanoja ja sanapareja löytyy, sitä parempi osuma on kyseessä.

Tekoäly ei vielä tiedä tai osaa erotella kaikkia merkittäviä yksityiskohtia datasta. Esimerkiksi kielikoulutuksien sanapareissa voi tulla hyviä osumia osaamissanojen avulla (esim. sanasto, kielioppi, ääntäminen), mutta itse kieli ei täsmää. Lukion toisen kotimaisen kielen osumaksi ei pitäisi tulla vapaan sivistystyön tarjoamaa Espanjan alkeet-kurssia, mutta näin kuitenkin vielä käy, koska tekoäly ei ymmärrä kielen nimen olevan merkittävin yhdistävä tekijä. Ihmistä tarvitaan siis kuitenkin opettamaan poikkeuksia ja erikoistapauksia.

Tekoälyn hyödyt tulevaisuudessa

Tekoälyn hyödyntäminen oppilaitoksissa on vielä alkuvaiheessa ja uusia innovaatioita tarvitaan vielä paljon. Esimerkiksi valtakunnallisen Koski-koulutusrekisterin tietoja voitaisiin hyödyntää tekoälyn avulla aiempaa kattavammin. Opiskelijan eri oppilaitoksissa tekemien osasuorituksien kertyessä samaan datapankkiin, on oppilaitoksen vaihtuessa ahotoinnit helposti automatisoitavissa.

Datalähteiden monipuolisuus ja saavutettavuus auttaa käyttämään tekoälyä siellä, missä siitä on oikeasti hyötyä. Tulevaisuudessa Osaamiskiekon vertailuun voisi tulla hyvin mukaan kaikki vapaan sivistystyön koulutukset ePerusteista, digitaalisten osaamismerkkien tiedot, ihmisten omien osaamiskuvailutekstien tiedot tai työpaikkailmoituksien osaamisvaatimuskuvaukset. Eri tavalla hankittujen osaamisten vertailu ja yhteneväisyyksien löytäminen palvelee jatkuvan oppimisen periaatteita merkittävästi.