Yhteistyötä ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan vaikuttavuuden kehittämiseksi | Harticle

Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk) rehtorit Jukka Määttä ja Vesa Saarikoski allekirjoittivat 13.9.2023 sopimuksen ammattikorkeakoulujen vertaisoppimisen toteuttamisesta. Vertaisoppimisen kohteena on TKI-toiminnan vaikuttavuus ja vertaisoppiminen toteutetaan pääosin syksyn 2023 aikana osana Humakin auditointia.

Vaikka vertaisoppiminen on osa Humakin auditointia, ei tarkoituksena ole Humakin arviointi, vaan aito vertaisoppiminen. Sen kuluessa molemmat osapuolet sekä arvioivat toisiaan että jakavat hyviä käytäntöjä ja oppivat toisiltaan. Tavoitteena vertaisoppimisessa on, että samalla rakennetaan kumppanuutta, jossa paitsi arvioidaan ja jaetaan, myös löydetään uutta. Sellaista mitä voidaan hyödyntää joko yhdessä tai osana jommankumman korkeakoulun toimintaa.

Korkeakoulujen TKI on osa Suomen innovaatiojärjestelmää, jossa uusilla oivalluksilla ja pitkäjänteisellä kehittämistyöllä voidaan tuottaa kestävää vaikuttavuutta.

Neljä silmälasipäistä henkilöä seisoo puutaustan edessä ja poseeraa hymyillen kameralle. Kuvassa vasemmalta oikealle Tero Janatuinen (Jamk) Mikko Äärynen (Humak), Timo Parkkola (Humak) ja Petri Moilanen (Jamk).
Vertaisoppimisen tarkoituksena on oppia toisilta ja jakaa hyviä TKI-toiminnan vaikuttavuuden käytänteitä JAMKin ja Humakin välillä. Niitä voidaan hyödyntää jatkossa joko yhdessä tai osana omaa toimintaa. Kuvassa vasemmalta: Tero Janatuinen (Jamk) Mikko Äärynen (Humak), Timo Parkkola (Humak) ja Petri Moilanen (Jamk). Kuva: Heli Toivanen, JAMK.

Vertaisoppiminen on osa Humakin auditointia

Humakin lakisääteisen auditoinnin toteuttaa Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi), joka on itsenäinen viranomainen ja toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Auditointimallissa painotetaan kokonaisuudessaan toiminnan vaikuttavuutta, mutta TKI-toiminnan osana vaikuttavuudella on erityinen merkitys.

Vaikuttavuus näyttäytyy hyvinvointina, uutena tietona, aluekehityksenä sekä yhteiskunnan uudistamisena tai erilaisten haasteiden ja ongelmien ratkaisuna. Onnistuneen TKI-toiminnan kautta syntyy tuotteita, ratkaisuja ja toimintamalleja, jotka vaikuttavat pitkälle tulevaisuuteen eikä toiminta rajaudu vain kotimaahan, vaan rakentaa siltoja, yhteistyötä ja markkinoita myös ulkomaille.

Yhtenä tärkeänä tavoitteena tässä nähdään usein kestävien ja vastuullisten ratkaisujen tuottaminen YK:n kestävän kehityksen kriteerien suuntaisesti. Sekä Humak että Jamk rakentavat toimintaansa vahvasti kestävyydelle ja vastuullisuudelle.

Vertaisoppimisen sisältävä auditointimalli perustuu kehittävään arviointiin, joka on osallistavaa ja vuorovaikutteista. Jyväskylän ammattikorkeakoulu on Humakille hyvä kumppani, koska meillä on mahdollisuuksia kehittää yhteistä toimintaa monilla sektoreilla.

Vertaisoppimisen kohteeksi valikoitui luontevasti TKI-toiminnan vaikuttavuus, koska TKI:n kautta myös vaikuttavuuden rakentaminen toteutuu usein nopeammin kuin pidempien aikasyklien koulutusprosessit. Lisäksi TKI-toiminta yleensä rakentaa pitkällä tähtäimellä vaikuttavuutta myös koulutuksessa.

TKI:n kautta saadun uuden osaamisen yksi tavoite on, että sitä voidaan hyödyntää laajasti myös koulutuksessa. Teema myös liittyy kiinteästi molempien ammattikorkeakoulujen strategiaan. Vaikuttavuuden tunnistaminen ja siitä viestiminen on molemmissa korkeakouluissa tunnistettu haasteeksi, mutta toisaalta molemmilta löytyy alueita, joissa ollaan pitkällä. Näin ollen aito vertaisoppiminen tulee mahdolliseksi ja mahdollistaa jatkossa myös yhteistyön syventämisen.

Hyvin toteutettu TKI-toiminta on vaikuttavaa

Korkeakoulujen tutkimus, kehittämis- ja innovaatiotoiminta ovat yhteiskuntaa uudistavaa toimintaa. Niiden onnistuminen on avainkysymys Suomen menestykselle. Toiminnan tulee olla tavoitteellista ja vaikuttavaa ja saatu osaaminen tulee olla hyödynnettävissä. Tämä vaatii jatkuvasti kehittyviä toimintatapoja sekä hyvän tieteellisen käytännön toteutumista.

Yhteiskunnallinen vastuu ja vaikuttava toiminta tarvitsee avointa TKI-toimintaa edistäviä toimintamalleja. Toteuttaessaan yhdessä näiden alueiden vaikuttavuuden vertaisoppimista molemmat ammattikorkeakoulut toteuttavat myös toimintansa laadunhallintaa.

Vaikuttavuuden varmistamiseksi Humak rakentaa TKI-toimintaansa niin, että jokainen hanke arvioidaan suhteessa strategisiin tavoitteisin. Nämä puolestaan on rakennettu ammattikorkeakoulun yhteiskunnallisen tehtävän kautta. Myös Jamk näkee TKI-toiminnan tärkeänä osana korkeakoulun yhteiskunnallista tehtävää, jota toteutetaan sekä osaamisen uudistamiseksi että työ- ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn parantamiseksi. Toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden osoittamiseksi on eri osapuolten saama hyöty kyettävä osoittamaan jokaisessa TKI-projektissa.

Sekä Humak että Jamk tunnistavat TKI-toiminnan vaikuttavuuden vertaisoppimisen mahdollisuudeksi. Yhteisen toiminnan taustalle allekirjoitettu sopimus on tärkeä lähtökohta, mutta varsinainen tavoite on viedä TKI-toiminnan vaikuttavuutta seuraavalle tasolle. Se on tehtävissä yhdessä oppien ja yhteistyötä rakentaen.

Kirjoittajat:

Timo Parkkola, Koulutusjohtaja, Humanistinen ammattikorkeakoulu
Tero Janatuinen, Laatupäällikkö, Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Julkaisupäivä 25.9.2023, Harticle, Humanistinen ammattikorkeakoulu