Kaksinkertainen voitto – Työyhteisön kehittäjäopiskelijoiden opinnäytetyöt hyödyttävät niin opiskelijoita kuin tilaajiakin | Harticle

Työyhteisön kehittäjä (yhteisöpedagogi) -koulutus on perustamisestaan saakka ollut hyvin vetovoimainen koulutus Humakissa. Sen suosio on pysynyt vahvana koulutuksen alusta saakka. Koulutukseen hakeneilla on usein ollut kiinnekohta työyhteisöjen tai henkilöstön kehittämiseen. Heillä on ollut kokemusta esimerkiksi henkilöstöhallinnosta, työelämän konsultointitehtävistä tai luottamusmiestoiminnasta. Tämän lisäksi koulutukseen on voinut saada hakukelpoisuuden myös avoimen AMK:n polkuopinnoista.

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ovat todellisia työelämälähtöisiä kehittämishankkeita, jotka tarjoavat konkreettisia ratkaisuja organisaatioiden haasteisiin. Opinnäytetyö voi avata opiskelijalle uusia työmahdollisuuksia tai portin uuteen ammattiin. Osin johtuen hakijoiden taustasta, työyhteisön kehittäjäkoulutuksesta valmistuneiden työllistymisaste on erinomainen.

Group of people gathered around a table full of papers to discuss.
Opinnäytetöiden kirjo heijastelee opiskelijoiden monipuolista taustaa.

Mistä aiheista kehittämistehtäviä eli opinnäytetöitä tehdään?

Työyhteisön kehittäjäkoulutuksen opinnäytetöitä esitellään vuosittain julkaistavassa Opinnäytetyön vuosikirjassa. Julkaisussa valmistuneet opiskelijat kertovat opinnäytetöistä ja niiden keskeisimmistä havainnoista ja johtopäätöksistä. Uusimman vuosikirjan (Castrén & Dookie 2023) aiheet ovat monipuolisia. Työyhteisön kehittämistä tarkastellaan tehdyissä kehittämistehtävissä hyvin erilaisista näkökulmista. Opinnäytteet antavat hyvän kuvan myös siitä, millaisia konkreettisia kehittämisprojekteja suomalaisilla työpaikoilla on.

Osa kehittämistehtävistä liittyy organisaation kehittämiseen, johtamiseen, itseohjautuvuuteen ja työyhteisön hyvinvointiin. Esimerkkejä aiheista ovat henkilöstöhallinnon osaamisen kehittäminen palkkajärjestelmän vaihdoksen jälkeen, esihenkilöiden tiedonkulun parantaminen, yhdistysten hallitusten työkulttuurin kehittäminen, dialoginen johtaminen kaupan alalla, ja asiakasymmärryksen kartuttaminen itseohjautuvassa tiimissä.

Lisäksi opiskelijat ovat käsitelleet organisaation rajapinnoilla tapahtuvaa kehittämistä kuten henkilöstöanalytiikkaa, perehdytysmalleja ja yrityksen tulevaisuuden osaamisen tunnistamista.

Työyhteisön hyvinvoinnin näkökulmasta opinnäytetöitä löytyy aiheista kuten työhyvinvoinnin kehittämisohjelma kouluttajille, stressinhallinta ja palautuminen työyhteisöissä, häirintä- ja konfliktitilanteiden ratkaisuohjeistus, monikulttuurisuustaidot sekä osatyökykyisten työllistäminen.

Pipopäinen henkilö istuu tietokoneella kuulokkeet korvissa.
Ammattikorkeakoulun opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämishanke. Kuvituskuva.

Monipuoliset aiheet kuvastavat opiskelijoiden moninaista taustaa

Opinnäytetöiden monipuolisuus heijastaa opiskelijoiden sitoutumista ja monipuolista taustaa. Ne tarjoavat käytännönläheisiä ratkaisuja organisaatioiden työhyvinvoinnin, johtamisen ja tiedonkulun tehostamiseksi. Pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna Humakin julkaisemista opinnäytetyön vuosikirjoista voi mielestäni saada käsityksen kulloinkin ajankohtaisia kehittämiskohteita suomalaisessa työelämässä ja niiden avulla voi tarkastella työyhteisöjen ja yhteiskunnan muutosta.

Opinnäytetyöt eivät edistä ainoastaan opiskelijoiden kehittymistä, vaan niistä on hyötyä myös tilaajille. Tilaajat saavat niistä konkreettista hyötyä ja tuoretta näkökulmaa työyhteisöjensä kehittämiseen. Laajemmin tarkasteltuna työt kehittävät myös koko toimialan osaamista ja tehtyjä havaintoja voidaan hyödyntää muissakin organisaatioissa. Opinnäytetyöt löytyvät valtakunnallisesta ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden tietokannasta Theseuksesta (Linkki theseuksen hakutulokseen “työyhteisön kehittäjä” -sanalla)

 

Teksti:Jarmo Röksä, YTM, viestintäpäällikkö, Humanistinen ammattikorkeakoulu
Julkaisija: Humanistinen ammattikorkeakoulu
Julkaisusarja: Harticle | Hartikkeli
Julkaisupäivämäärä: 1.11.2023

Lähde:

Laura Castrén ja Gyan Dookie (2023) Opinnäytetöiden vuosikirja 2022: Yhteisöpedagogi (AMK), työyhteisön kehittäjä. Humanistinen ammattikorkeakoulu, Helsinki.

Katso myös: Sikke Leinikki & Katri Otonkorpi-Lehtoranta (2022) Opinnäytetöiden vuosikirja 2021 – Yhteisöpedagogi (AMK), työyhteisön kehittäjä. Humanistinen ammattikorkeakoulu, Helsinki