Kielikattaus ruokapöydässä: Seikkailu suomen kielen oppimiseen | Harticle

Kielen oppiminen on yksi ensimmäisistä haasteista, jonka maahan muuttava kohtaa. Suomen kielen integrointi opetukseen kokemuksellisin menetelmin on ollut keskiössä 25 opintopisteen LEARN-opintokokonaisuudessa*, jonka Humak järjesti ukrainalaisille opettajille.

Seikkailu- ja ulkoilmakasvatuksen mahdollisuudet kriisien keskellä

The European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE) 2023 –konferenssi, joka järjestettiin Nuorisokeskus Metsäkartanolla 3.-7.10.2023, kohdentui keskustelunavaukseen “How to cope with future?”. Konferenssissa eurooppalaiset ammattilaiset pohtivat muun muassa seikkailu- ja ulkoilmakasvatuksen mahdollisuuksista nykyisten ja tulevien kriisien keskellä.

Seikkailukasvatuksen lehtori Miia Riihimäki ja kielten lehtori Eeva Pekanheimo lähestyivät tematiikka mallintamalla opetusmenetelmiä, joita LEARN-opintokokonaisuudessa käytettiin kielen opetteluun. Pöytään katettiin kahvia, teetä ja pientä naposteltavaa, mutta herkkuihin pääsi käsiksi  ainoastaan pyytämällä suomeksi apua.

Kaksi henkilöä kuistilla, johon on katetttu kahvipöytä. Asiakas katsoo pöydän antimia ja pöydän takana oleva virkailija pitää kädessään sanoja sisältävää paperia.
Kuva 1. Suomen kielen opettelua tukisanojen kautta.

Kontekstuaalinen kielen oppiminen

Kieli on aina kontekstisidonnaista. On eri asia lukea luokkahuoneessa pöydän ääressä kirjasta keksittyä ruokapöytäkeskustelua kuin oikeasti käyttää kieltä asiayhteydessä: käydä kahvipöytään, ja pyytää vierustoverilta “Saisinko kahvia?” osoitettujen tukisanojen ja fraasien avulla ja samalla nähdä pöydällä oleva tarjoilu sekä lopuksi saada palkkio toiminnasta suklaan tai hedelmän muodossa. Kieliopintoihin liittyy olennaisesti myös toisto – joka ainoaa asiaa – sokeripalaa, lusikkaa tai servettiä – pitää pyytää joltakulta toiselta.

Työpajaan osallistui sekä suomenkielisiä että suomea osaamattomia seikkailu- ja ulkoilmakasvattajia. Kummallekin työpaja tarjosi ajatuksia siitä, miten kieltä opitaan käytännössä ja kontekstissa. Kielen oppiminen on paljon muuta kuin kielioppia ja sanalistojaen lukemista: kieltä oppii puhumaan vain puhumalla ja jotta kieltä voi puhua, on uskallettava. Uskaltaminen taas vaatii motivaatiota ja muiden kannustusta.

Vaikkei seikkailu- tai ulkoilmakasvattaja osaisi tätä selittääkään, työpaja antoi tovon mukaan eväitä, miten maahan muuttaneiden suomen kielen oppimista voidaan edistää. Sanan kuuleminen ja näkeminen yhtä aikaa, kielen käyttö autenttisissa tilanteissa sekä rento, stressitön ilmapiiri, johon ulkoilmassa toimiminen toi oman osuutensa.

Ryhmä ihmisiä terassilla ja tekstinä heidän repliikkejään: Haluaisitko kupin? Vettä? Yes! Kyllä! sekä Teetä? ja Vihreä pussi! ja Anteeksi, antaisitko hunajaa?
Kuva 2. Autenttisia poimintoja työpajan puheensorinasta.

Arjen seikkailut: Kokemuksellinen oppiminen jatkuu vapaamuotoisissa tilanteissa

Konferenssin jatkuessa työpajaan osallistuneiden huomattiin jatkavan oppimaansa myös vapaamuotoisissa tilanteissa. Tässä tiivistyy oppimisen ilo kokemuksellisuuden kautta, mahdollisuus uppoutua ja soveltaa uutta opittua luonnollisella tavalla varsinaisen oppimistilanteen ulkopuolella tehden opitusta elävää ja merkityksellistä.

Teksti: Miia Riihimäki, MA, seikkailukasvatuksen lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu ja Eeva Pekanheimo, FM, kielten lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu
Julkaisupäivämäärä:  27.12.2023
Sarja: Humakin Harticle/hartikkeli
Julkaisija: Humanistinen ammattikorkeakoulu

*LEARN-opintokokonaisuus ja työpaja toteutettiin osana Yhteisöllisellä pedagogiikalla kohti kestävää maailmaa -hanketta (OKM, erityisavustus 1.9.2022-29.2.2024)