Ukrainalaisille opettajille suunnattu koulutus avasi polkuja työelämään | Harticle

Humaaneja näkokulmia kotoutumiseen, harticle-sarja. Talojen ääriviivoja. Humakin logo.

Humakin Yhteisöllisellä pedagogiikalla kohti kestävää maailmaa -hankkeessa (1.9.2022-29.2.2024, OKM erityisavustus) järjestetyssä LEARN-opintokokonaisuudessa (25 op) vahvistettiin ukrainalaisten kasvatus- ja sosiaalialan ammattilaisten kielitaitoa sekä ymmärrystä toiminnallisesta pedagogiikasta. Opintojen aikana toteutetussa työharjoittelukurssissa opittiin kieltä käytännössä, verkostoiduttiin työelämään sekä tutustuttiin suomalaiseen koulutusjärjestelmään.

Osallistujat suhtautuivat aluksi epäillen siihen, miten vain vähän suomea osaava onnistuisi löytämään harjoittelupaikan. Valmentavalla ohjauksella vahvistettiin ymmärrystä harjoittelupaikan hakemiseen, suomalaiseen työkulttuuriin, sen sääntöihin, oikeuksiin ja velvollisuuksiin sekä vahvistettiin alakohtaista sanastoa. Suomalaisille selviltä tuntuvat asiat eivät ole itsestään selviä maahanmuuttajille. Työelämän kirjoittamattomat, kulttuurisidonnaiset säännöt eivät ole tuttuja.

Kuvassa on kaksi käsiparia, jotka muodostavat sormilla sydämen. Kädet on maalattu Ukrainan lipun väreihin sinisiksi ja keltaisiksi.
Kuva: Salla Kukko, Humak

Hankkeeseen palkattiin ukrainalainen asiantuntija, jonka tehtävänä oli tulkkauksen lisäksi auttaa ymmärtämään suomalaisten ja ukrainalaisen työ- ja opiskelukulttuurin välisiä eroja. Puolin ja toisin ihmeteltiin kulttuurillisia ja opetusjärjestelmiemme eroavaisuuksia. Monikulttuurisessa koulutuksessa onkin ensiarvoisen tärkeää ymmärtää toisten lähtökohdat ja erilaiset tavat opettaa ja oppia. Samanlaista oppimista voi tapahtua silloin, kun organisaatio ottaa itselleen työharjoittelijan: opiskelijat tuovat väistämättään mukanaan erilaisia kulttuurisia näkökulmia ja tapoja lähestyä työtehtäviä, jotka parhaimmillaan innostavat innovatiiviseen ajatteluun ja rikastuttavat työprosesseja.

Puhekuplia, joissa lukee sekä suomeksi että englanniksi työhön liittyviä sanoja
Työharjoittelukurssilla opeteltiin työelämään liittyvää sanastoa suomeksi ja englanniksi.

Oppilaitos toimii siltana

Oppilaitos tarjosi tukea ja ohjausta opiskelijoille sekä suosituksia työharjoittelupaikkojen suhteen. Oppilaitos voi parhaimmillaan toimia siltana kv-taustaisen opiskelijan ja harjoittelupaikan saattamisessa yhteen.

”I did not know about this organization and our teacher told us, that this is a good place for practical training and we can try to apply for it. I tried, got the place and enjoyed every day. It is wonderful place, where I can see all principles of trust, respect and support. Now, I am a coordinator of Ukrainian projects in the organization, I like my new job (even it is temporary) and thanks to Humak for that chance and proposition to try a place for practical training.”

LEARN-opiskelija

Oppimisen ilo kumpuaa kiitollisuudesta

Osa opiskelijoiden tarinoista ja kohtaloista on ymmärrettävästi hyvinkin traagisia. Opiskelijat ovat kuitenkin kiittäneet mahdollisuuttaan osallistua opintokokonaisuuteen ja tuoneet esiin sen, miten ovat Suomessa ollessaan päässeet kehittämään merkityksellisiä asioita itsessään. Kuten ukrainalainen asiantuntijamme Olesia Lyndova muotoilee:

 “Nyt sotaa paenneet ukrainalaiset opiskelevat ja työskentelevät ympäri maailmaa keräten ainutlaatuista kokemusta ja uusia taitoja. Sodan loputtua ja monien palattua takaisin, on kotimaassamme valtava määrä ihmisiä, joilla on suuri joukko uusia kokemuksia ja taitoja, joita he voivat valjastaa maansa jälleenrakennukseen. Se on hyvin ainutlaatuista!”

Kuvassa hymyileviä opiskelijoita kävelee ryhmässä talvisessa maisemassa.
Oppimisen ilo on ollut läsnä läpi koko LEARN-opintojakson. Kuva: Eeva Pekanheimo, Humak

Askel askeleelta kohti työelämää harjoittelujen avulla

Rohkeus ja itsevarmuus kasvoivat sitä mukaa, kun opiskelijat saivat tietoa ja ohjausta suomalaisesta työelämästä ja –kulttuurista. Ymmärryksen kasvun myötä monet ovat nähneet työtilaisuuksia myös oman totutun opettajan työnsä ulkopuolelta. Työ- ja uraohjauksessa painotettiinkin, että Suomessa pedagogisella osaamisella voi työllistyä monella eri tavalla.

”All my life I thought that I can not do another work than teacher. But thanks to this LEARN programme I have seen that social work is also very interesting and important, and I also enjoy of doing it!”

– LEARN-opiskelija

TEK:n tutkimuksen mukaan kv-opiskelijoille kertyy valmistumiseensa mennessä vähemmän alansa työkokemusta verrattuna suomalaisiin opiskelijoihin. Opiskeluaikainen työkokemus heijastuu työllistymiseen: suomalaisiin verrattuna kv-opiskelijoista kaksi kertaa useampi on työttömänä valmistuessaan. Siten opiskelunaikaiset työharjoittelut ovat etenkin kv-opiskelijoille erityisen tärkeitä verkostoitumispaikkoja. Tätä taustaa vasten oli ilo huomata, että useita opiskelijoita on harjoittelun seurauksena työllistynyt harjoittelupaikkaansa.

The hands-on experience and knowledge I gained were invaluable in helping me transition my skills and experiences from Ukraine to the Finnish environment. The course also expanded my professional network, introducing me to key individuals and organizations in Finland, which I believe will be instrumental in my future endeavors. This has not only paved the way for my professional growth but also enhanced my confidence in navigating the Finnish job market and educational landscape.”

– LEARN-opiskelija

Hankkeessa onnistuttiin tarjoamaan opiskelijoille merkityksellinen tapa kehittää omaa osaamista, joka auttoi heitä integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Kuuntele lisää integroitumisesta podcastistamme. Suomessa kiihtyvällä vauhdilla kasvava osaajapula haastaa meitä ja tämänkaltaiset onnistuneet hankkeet ovat osoitus siitä, että oppimista tukevan kehittämistyön avulla voimme onnistuneesti kohtauttaa osaajia ja työpaikkoja.

Kirjoittajat:
Hoda Saastamoinen, KM, Koulutus- ja työperäisen maahanmuuton asiantuntija, Humak
Milla Lähdeniemi, TtM, Projektipäällikkö, Humak
Julkaisupäivämäärä: 3.4.2024
Julkaisusarja: Humak harticle, ammatillinen
Julkaisija: Humanistinen ammattikorkeakoulu

Kirjoitus jatkaa Humaaneja näkökulmia kotoutumiseen -harticle-teemaa.

Lue myös:
Yhteisölähtöinen kotoutuminen – Yhteisöön kuuluminen on ihmisen perustarve
Kotoutujien ääni kuuluviin: Kokemuksia neljältä paikkakunnalta