Karvin auditointi auttaa korkeakouluja kehittymään 

Kansallinen koulutuksen arviointineuvos (Karvi) auditoi kevään aikana Humanistisen ammattikorkeakoulun toimintaa. Humak auditoidaan nyt kolmatta kertaa Karvin toimesta. Auditointiin liittyvä itsearviointiraportti on toimitettu auditointiryhmälle ja huhtikuussa ryhmä haastattelee henkilöstön ja opiskelijoiden edustajia kahden päivän ajan. 

– Auditoinnin keskeisenä tavoitteena on korkeakoulun toiminnan kehittäminen. Siinä arvioidaan korkeakoulun kyvykkyyttä ylläpitää ja kehittää toimintansa laatua, kertoi auditointiryhmän puheenjohtaja Heidi Rontu Humakissa järjestetyssä tiedotustilaisuudessa 21.3.2024. 

Vasemmalla piirroskuva, jossa keskiössä korkeakoulu. Korkeakoulusta lähtee sanat "Vaikuttava ja uudistava", "osaamista luova", "oppiva" ja "kehittyvä ja hyvinvoiva". Keskellä Humakin "Auditointi tulossa"-logo sekä oikealla Karvin logo.

Karvilla on menossa kolmas korkeakoulujen auditointikierros. Auditoinnit käynnistyivät vuonna 2005 ja prosessi on kehittynyt vuosien aikana. Auditointi perustuu kehittävään arviointiin, jossa varmistetaan korkeakoulun laatu myös eurooppalaisen laadunvalvonnan kriteerien näkökulmasta. Kolmannella kierroksella hyödynnetään myös vertaisoppimista. Humakin vertaisoppimisen kumppanina toimii Jyväskylän ammattikorkeakoulu. 

Auditoinnin keskiössä on toiminnan kehittäminen ja korkeakoulun toiminnan kehittämisen yhteiskunnallinen vaikuttavuus. 

– On mielenkiintoista, että samalla kun korkeakoulut ovat kehittyneet, myös auditointiprosessi on kehittynyt sen rinnalla, rehtori, toimitusjohtaja Jukka Määttä totesi tilaisuudessa.

– Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja opiskelijakeskeisyys sopivat hyvin Humakille, kun korkeakouluna haemme tulevassa strategiassa juuri toiminnan ulkoista ulottuvuutta, jatkoi Määttä. 

Auditointi antaa positiivisen mahdollisuuden kehittymiseen 

Humak auditoitiin edellisen kerran vuonna 2018. Hallintopäällikkö Titta Pohjanmäki esitteli tilaisuudessa, miten edellinen auditointi on kehittänyt Humakin laadunhallintaa ja toiminnanohjausta strategisen johtamisen välineenä.

– Laadunhallinnasta on tullut tärkeä osa ennakoivaa tulosohjausta ja johtamista sekä toiminnan ja talouden prosesseja. Se on auttanut meitä kehittämään arjen toimintaamme, Pohjanmäki kertoi.  

Vuoden 2018 auditoinnin vaikutuksia laatutyöhön: LATO-käsikirja, vuosikello, kompassi, strategiset kehittämiskohteet, tuloskortit, Intra, Opiskelijan opas, aloite- ja laatukanava, aamukahvikonsepti ja palautejärjestelmä.
Edellisen auditoinnin jälkeen kehitettyjä laatua parantavia toimintoja Humakissa.

 Jukka Määttä kannusti henkilöstöä näkemään auditoinnin positiivisena mahdollisuutena kehittää omaa toimintaamme. Auditointi mahdollistaa myös tunnistamaan tulevan strategiakauden kehittämiskohteita. 

– Olemme valinneet auditoinnin omat valinnaiskohteet niin, että saamme sieltä eväitä strategiseen kehittymiseemme. Auditointi auttaa meitä kirkastamaan yhteiskunnallisen tehtävämme valtakunnallisena ammattikorkeakouluna sekä tunnistamaan keinoja, joilla voimme vastata tulevaisuuden haasteisiin, Määttä sanoi. 

”Tule sellaisena kuin olet, niin olet riittävästi valmistautunut auditointiin” 

Lainaus: “Tämä on loistava tilaisuus kuulla, mitä ajatuksia opiskelijoilla on. Opiskelijoilla on halua päästä vaikuttamaan ja saada tietoa siitä, miten auditointi vaikuttaa Humakin kehittämiseen.” Elina Liekkinen, HUMAKon hallituksen puheenjohtaja. Humakin ja HUMAKOn logo.

Karvin kolmannessa auditoinnissa opiskelijat on tuotu entistä enemmän keskiöön ja heitä osallistuukin auditoinnin työpajoihin peräti 36. Opiskelijat edustavat laajasti Humakin eri kampuksia, toteutustapoja, koulutusmuotoja ja vuosikursseja. Auditointiin osallistuu myös jatkuvan oppimisen opiskelijoita. 

Opiskelijakunta HUMAKOn puheenvuoron esittänyt Elina Liekkinen kertoi opiskelijoilla olevan näkemyksiä ja halua esittää ajatuksia toiminnan kehittämisestä sekä korkeakoulun tulevasta kehityksestä.  

Haasteena kuitenkin on, että auditointi on jokaiselle siihen osallistuvalle opiskelijalle usein uusi asia. Auditointiryhmän edustajat kannustivatkin opiskelijoita tulemaan auditoinnin työpajoihin positiivisin ja avoimin mielin omina itsenään. Auditointiin ei tarvitse valmistautua ennakkoon. 

Auditoinnin tulokset selvillä syksyllä 

Karvin korkeakoulujen auditoinnit 2019-2024, arviointialueet: I osaamista luova korkeakoulu, II vaikuttava ja uudistava korkeakoulu, III kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu ja IV oppiva korkeakoulu.

Humakin auditointikohteita tällä kierroksella ovat:

  1. Osaamista luova korkeakoulu, jossa arvioidaan mm. koulutuksen suunnittelua, toteutusta, arviointia ja kehittämistä. 
  2. Vaikuttava ja uudistava korkeakoulu, jossa arvioidaan yhteiskunnallista vuorovaikutusta, vaikuttavuuden johtamista, TKI-toimintaa ja uudistumista edistävää toimintakulttuuria. 
  3. Kehittyvä ja hyvinvoiva korkeakoulu, jossa arvioidaan laatujärjestelmän hyödyntämistä strategisessa kehittämisessä, laatujärjestelmän toimivuutta ja kehittämistä sekä henkilöstön kehittämistä ja hyvinvointia.
  4. Oppiva korkeakoulu, joka sisältää Humakin valitsemat arviointikohteet kuten esimerkiksi valtakunnallisen verkostoammattikorkeakoulun johtamisen.  

Auditointivierailun 24.-25.4.2024 jälkeen auditointiryhmä kirjoittaa auditointiraportin, joka valmistuu elokuussa. Korkeakoulujen arviointijaosto tekee päätöksen auditoinnin tuloksista syyskuussa. Auditoinnin päätösseminaari ja palaute arviointiprosessista Karville toteutuvat syksyn 2024 aikana.  

Korkeakoulujen auditointeihin sisältyy mahdollisuus saada excellence-laatuleima, jonka arviointineuvosto voi myöntää, mikäli korkeakoululla on näyttöä poikkeuksellisen korkealaatuisesta kehittämistyöstä vähintään yhdestä arviointialueesta.   

Humakin auditointiryhmän jäseninä toimivat: 

  • Jatkuvan oppimisen johtaja Heidi Rontu, Metropolia Ammattikorkeakoulu (puheenjohtaja) 
  • Henkilöstöjohtaja Sinikka Valtonen, Turun kaupunki 
  • Koulutusjohtaja Esa Viklund, Savonia-ammattikorkeakoulu 
  • Opiskelija Leevi Viljanen, Lapin ammattikorkeakoulu

 

Teksti: Jarmo Röksä 

2024-03-21 15:50:39