Kansallinen koulutuksen arviointineuvos (Karvi) auditoi kevään aikana Humanistisen ammattikorkeakoulun toimintaa. Humak auditoidaan nyt kolmatta kertaa Karvin toimesta. Auditointiin liittyvä itsearviointiraportti on toimitettu auditointiryhmälle ja huhtikuussa ryhmä haastattelee henkilöstön ja opiskelijoiden edustajia kahden päivän ajan.
– Auditoinnin keskeisenä tavoitteena on korkeakoulun toiminnan kehittäminen. Siinä arvioidaan korkeakoulun kyvykkyyttä ylläpitää ja kehittää toimintansa laatua, kertoi auditointiryhmän puheenjohtaja Heidi Rontu Humakissa järjestetyssä tiedotustilaisuudessa 21.3.2024.
Karvilla on menossa kolmas korkeakoulujen auditointikierros. Auditoinnit käynnistyivät vuonna 2005 ja prosessi on kehittynyt vuosien aikana. Auditointi perustuu kehittävään arviointiin, jossa varmistetaan korkeakoulun laatu myös eurooppalaisen laadunvalvonnan kriteerien näkökulmasta. Kolmannella kierroksella hyödynnetään myös vertaisoppimista. Humakin vertaisoppimisen kumppanina toimii Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Auditoinnin keskiössä on toiminnan kehittäminen ja korkeakoulun toiminnan kehittämisen yhteiskunnallinen vaikuttavuus.
– On mielenkiintoista, että samalla kun korkeakoulut ovat kehittyneet, myös auditointiprosessi on kehittynyt sen rinnalla, rehtori, toimitusjohtaja Jukka Määttä totesi tilaisuudessa.
– Yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja opiskelijakeskeisyys sopivat hyvin Humakille, kun korkeakouluna haemme tulevassa strategiassa juuri toiminnan ulkoista ulottuvuutta, jatkoi Määttä.
Humak auditoitiin edellisen kerran vuonna 2018. Hallintopäällikkö Titta Pohjanmäki esitteli tilaisuudessa, miten edellinen auditointi on kehittänyt Humakin laadunhallintaa ja toiminnanohjausta strategisen johtamisen välineenä.
– Laadunhallinnasta on tullut tärkeä osa ennakoivaa tulosohjausta ja johtamista sekä toiminnan ja talouden prosesseja. Se on auttanut meitä kehittämään arjen toimintaamme, Pohjanmäki kertoi.
Jukka Määttä kannusti henkilöstöä näkemään auditoinnin positiivisena mahdollisuutena kehittää omaa toimintaamme. Auditointi mahdollistaa myös tunnistamaan tulevan strategiakauden kehittämiskohteita.
– Olemme valinneet auditoinnin omat valinnaiskohteet niin, että saamme sieltä eväitä strategiseen kehittymiseemme. Auditointi auttaa meitä kirkastamaan yhteiskunnallisen tehtävämme valtakunnallisena ammattikorkeakouluna sekä tunnistamaan keinoja, joilla voimme vastata tulevaisuuden haasteisiin, Määttä sanoi.
Karvin kolmannessa auditoinnissa opiskelijat on tuotu entistä enemmän keskiöön ja heitä osallistuukin auditoinnin työpajoihin peräti 36. Opiskelijat edustavat laajasti Humakin eri kampuksia, toteutustapoja, koulutusmuotoja ja vuosikursseja. Auditointiin osallistuu myös jatkuvan oppimisen opiskelijoita.
Opiskelijakunta HUMAKOn puheenvuoron esittänyt Elina Liekkinen kertoi opiskelijoilla olevan näkemyksiä ja halua esittää ajatuksia toiminnan kehittämisestä sekä korkeakoulun tulevasta kehityksestä.
Haasteena kuitenkin on, että auditointi on jokaiselle siihen osallistuvalle opiskelijalle usein uusi asia. Auditointiryhmän edustajat kannustivatkin opiskelijoita tulemaan auditoinnin työpajoihin positiivisin ja avoimin mielin omina itsenään. Auditointiin ei tarvitse valmistautua ennakkoon.
Humakin auditointikohteita tällä kierroksella ovat:
Auditointivierailun 24.-25.4.2024 jälkeen auditointiryhmä kirjoittaa auditointiraportin, joka valmistuu elokuussa. Korkeakoulujen arviointijaosto tekee päätöksen auditoinnin tuloksista syyskuussa. Auditoinnin päätösseminaari ja palaute arviointiprosessista Karville toteutuvat syksyn 2024 aikana.
Korkeakoulujen auditointeihin sisältyy mahdollisuus saada excellence-laatuleima, jonka arviointineuvosto voi myöntää, mikäli korkeakoululla on näyttöä poikkeuksellisen korkealaatuisesta kehittämistyöstä vähintään yhdestä arviointialueesta.
Teksti: Jarmo Röksä
2024-03-21 15:50:39