Sateenkaaritietoinen nuorisotyö edistää yhdenvertaisuutta – YAMK-opinnäytetyökilpailun voittaja

Vaaleahiuksinen nainen hymyilee suu kiinni ja katsoo kameraan. Taustalla valkoinen lautaseinä. Katri Haapakorva.

Humakin vuoden 2023 parhaat opinnäytetyöt on valittu. Ylempi AMK-opinnäytetyökilpailun voittajaksi valittiin nuoriso-ohjaaja Katri Haapakorvan työ ”Sateenkaaritietoinen nuorisotyö, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tukeminen seurakuntien nuorisotyössä”. Työ palkittiin 500 euron arvoisella stipendillä Humakin valmistujaisjuhlassa.

-”Olin aidosti yllättynyt ja ilahtunut voitosta. Opinnäytetyön aihe nousi ruohonjuuritasolta. Minulla oli ensin opinnäytetyöaihe valmiina, jota ehdotin työnantajalleni Oulun seurakuntayhtymälle. Sen jälkeen hain opiskelijaksi”, Haapakorva kertoo palkinnosta kuultuaan.

Parhaan opinnäytetyön valitsi finalistien joukosta Humakin rehtori Jukka Määttä, joka kehui työn ajankohtaisuutta ja laatua.

-”Työssä kehitettiin sateenkaaritietoisen nuorisokasvatuksen koulutuspaketti. Se sisältää erilaisia harjoituksia syrjinnän vähentämiseksi. Työ on toteutukseltaan erittäin laadukas kokonaisuus ja täyttää erinomaisesti ammattikorkeakoulujen maisteritasoisen opinnäytteen kriteerit”, Määttä kertoo perusteluissaan.

”Aikuisten tehtävä on kasvattaa nuoria tosiaan ja tasa-arvoisuutta kunnioittaviksi”

Katri Haapakorvalla on 20 vuoden kokemus nuorisotyöstä. Hän työskentelee nuoriso-ohjaajana Oulun seurakuntayhtymään kuuluvassa seurakunnassa. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen parissa tehtävä nuorisotyö on tullut näkyvämmäksi 2010-luvulta alkaen, mutta parikymmentä vuotta sitten sitä tehtiin vielä vähän salassa, ettei joutunut kiusatuksi tehdyn työn takia.

-”Nuorilla on nyt lupa ilmaista omaa identiteettiään, eikä ammattilaisten enää tarvitse salata tekemäänsä työtä”, Haapakorva iloitsee.

Sateenkaaritietoista nuorisotyö edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Lapsia ja nuoria opetetaan hyväksymään ja ymmärtämään monimuotoisuutta ja koulutetaan heidän parissaan työskenteleviä kasvattajia tukemaan tätä kehitystä.

”Opinnäytteeni tärkein tavoite oli aikaansaada ymmärrys siitä, mikä vastuu kasvattajilla on tässä työssä.”

Sateenkaaritietoinen nuorisotyö – termi, jonka Haapakorva kehitti opinnäytetyötään varten, kun osuvaa ilmaisua ei hänen mielestään ollut – on sekä ihmisoikeuskysymys että kasvatuskysymys. Valitettavasti sateenkaarinuoret ja muihin vähemmistöihin kuuluvat nuoret kokevat yhä syrjintää ja henkistä väkivaltaa.

”Aikuisten tehtävä on kasvattaa nuoria toisiaan kunnioittaviksi ja tasa-arvoa arvostaviksi yksilöiksi, jotta toiset nuoret ja ikätoverit eivät syrjisi vähemmistöön kuuluvia.”

Sateenkaaritietoisen nuorisotyön avulla voidaan edistää yhdenvertaisuutta yksilön (nuoret), yhteisön (seurakunnat, nuorten yhteisöt) ja yhteiskunnan tasoilla.

Hyvä opinnäytetyö syntyy vuorovaikutuksessa tilaajien ja kohderyhmän kanssa

Haapakorva kiittää yhteistyötä tilaajan, Oulun seurakuntayhtymän, kanssa. Opparin kehittämisryhmässä oli mukana työntekijöitä, nuorisotyöntekijöitä sekä nuoria. Hänen mukaansa työn onnistumisen mahdollisti mukana olleiden, asiasta kiinnostuneiden ja innostuneiden ihmisten tuki.

-”Hyvä energia on pyörinyt kehittämistyössä koko projektin ajan. Sain varsinkin nuorilta paljon tietoa asiasta ja opin heiltä paljon.

Opinnäytetyö ei ole jäänyt pölyttymään Theseukseen (opinnäytetöiden sähköinen arkisto) vaan sitä on esitelty laajasti eri ammatillisissa yhteyksissä.

-”Olen ollut johtoryhmässä, kirkkoherrakokouksessa, esittelemässä tutkimustuloksia ja kehittämisehdotuksia. Nyt olen menossa kouluttamaan opettajia aiheesta. Lisäksi sain kollegoilta kiitosta työstäni jo sen valmistumisvaiheessa”, hän luettelee.

Hän kokee, että työ kehitti häntä myös ammatillisesti. Vaikka aihe oli hänelle rakas ja hän oli kiinnittänyt asiaan paljon huomiota, niin varsinkin nuorten kanssa käydyt syvälliset keskustelut opettivat paljon.

-”Oivalsin, että työntekijöiden oma persoona ja asenteet vaikuttavat, miten ihmiset näkevät kirkon. Osa nuorista karttaa kirkkoa, koska heitä ei kohdata hyvin. Vaikka yhteisö tukisi yhdenvertaisuutta, yksittäisen työntekijän asenne voi aiheuttaa negatiivisen kokemuksen. Ja päinvastoin: kehittämistyössäni mukana olleet nuoret oli kohdattu hyvin, arvostavasti ja yhdenvertaisina, ja kokemus kirkostakin oli positiivinen”.

Kolme finalistia opinnäytetyökilpailussa

Ylemmässä AMK-tutkinnossa oli tarjolla kolme ansiokasta opinnäytetyötä. Ne olivat:

  1. Elina JolmaYhteisöohjautuvan toimintamallin rakentaminen kasvuyritykselle
  2. Katri HaapakorvaSateenkaaritietoinen nuorisotyö, sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen tukeminen seurakuntien nuorisotyössä
  3. Maarit KakkonenKielellisen saavutettavuuden kehittäminen Suomen Kansallisteatterissa. Englanniksi tekstitettyjen esityksien potentiaali”

Otsikoiden linkeistä voit tutustua opinnäytteisiin Theseuksessa.

Humanistinen ammattikorkeakoulu onnittelee voittajaa ja finalisteja opinnäytetyöstä sekä kaikkia tänä vuonna Humakista valmistuneita alumneja!

Opinnäytetyökilpailu nostaa esille ansiokkaita kilpailutöitä

Kilpailun tavoitteena on nostaa esille ansiokkaita opinnäytteitä. Arviointiperusteena on ollut Humakin opinnäyteohjeen mukaisten arviointikriteereiden lisäksi työn merkitys ammattialalle sekä uuden tiedon tuottaminen. Vuoden opinnäytetyöt palkitaan 500 euron stipendillä.

Palkinto on työkohtainen. Mikäli opinnäyte on tehty ryhmätyönä, palkinto jaetaan tekijöille yhteisesti. Kilpailuun valittujen opinnäytetöiden on tullut olla hyväksyttyjä 1.12.2022 – 30.11.2023 välisenä aikana.

Teksti: Jarmo Röksä
Kuvat: Katri Haapakorvan kotialbumi

2023-12-15 12:10:34