Tulkki (AMK) -opintojen harjoittelussa Muistiliiton “Omin sanoin” -hankkeessa

Moni opiskelija kuvaa opintoihin kuuluvia harjoittelujaksoja merkityksellisiksi. Näin kertoo myös Iiris Toiviainen, Tulkki (AMK) -opiskelija, joka tekee parhaillaan syventävien opintojen harjoitteluaan Muistiliiton Omin sanoin -hankkeessa: ”Harjoitteluissa teoria on siirtynyt käytäntöön. Olen saanut harjoittelustani paljon irti. Koen, että olen päässyt kehittämään ammattitaitoani.”. 

Opintopolun koulutusesittely herätti kiinnostuksen tulkkiopintoihin

Iiris kertoo hakeneensa Tulkki (AMK), tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus -koulutukseen suoraan toisen asteen opintojen jälkeen. ”En ollut kuullut tällaisesta koulutuksesta aiemmin. Kiinnostus heräsi luettuani koulutuksesta Opintopolusta.”, Iiris Toiviainen muistelee. 

”Nyt kun opintoja on takana pian neljä vuotta ja valmistuminen on edessä tänä keväänä, voin todeta, että tulkkikoulutuksen opinnot ovat tarjonneet monenlaisia asioita. Olemme paneutuneet mm. erilaisiin kommunikaatiomenetelmiin, puhevammaisten tulkkaukseen, kommunikaatio-ohjaukseen ja multimodaalisuuteen eli vuorovaikutuksen monimuotoisuuteen.”, Iiris kertoo. 

Kuvituskuva naisesta joka pieni hymy kasvoillaan pitkine hiuksineen on kuvassa.
Iiris Toiviainen valmistuu keväällä 2024 Tulkki (AMK) tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus –tutkinnosta.

Tulkki (AMK) -opinnot ovat Kuopiossa nykyään monimuotototeutus

Tulkki (AMK), tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus -opinnot ovat nykyään monimuotototeutus toisin, kuin Iiriksen aloittaessa opintonsa.

Monimuotototeutus tarkoittaa sitä, että opintoihin kuuluu noin kerran kuukaudessa olevien kampuspäivin lisäksi, verkossa toteutuvaa lähiopetusta sekä itsenäistä työskentelyä, jolloin tehdään esimerkiksi pari- ja ryhmätöitä. Uuden kielen ja erilaisten kommunikointimenetelmien opettelu vaatii opiskelijalta paneutumista. Kyseessä on kokopäiväistä opiskelua, vaikkakin töiden sovittelu opintojen oheen onnistuu helpommin kuin päivätoteutuksessa. 

Neljä syventävien opintojen mahdollisuutta

Opintojen loppupuolella tulkkiopiskelijat valitsevat 15 op laajuisen syventävien opintojen kokonaisuuden. ”Kiinnostukseni on suuntautunut eniten kommunikaatio-ohjauksen puolelle ja siksi valitsin pedagogiikan syventävät opinnot.”, Iiris kertoo. Muita vaihtoehtoja ovat kuurosokeille tulkkaus, kirjoitustulkkaus ja kielellisen saavutettavuuden edistäminen.  

Pedagogisen osaamisen syventävissä opinnoissa keskitytään yksilön ja hänen lähiympäristönsä vuorovaikutusmahdollisuuksien kehittämiseen. Syventävien opintojen tavoitteet osuvatkin yksiin Omin sanoin -hankkeen tavoitteiden kanssa, johon Iiris pääsi tekemään viimeistä harjoittelujaksoaan. Hankkeessa pyritään tunnistamaan muistisairauteen sairastuneille henkilöille soveltuvat kommunikoinnin tukikeinot ja vahvistamaan vuorovaikutusta heidän kanssaan (Muistiliitto.fi). 

“Tällä hetkellä hankkeessa pilotoidaan kolmea eri kommunikaatiomenetelmää, jotka tukevat muistisairautta sairastavan tarpeiden ja mielipiteiden ilmaisua ja vahvistavat heidän osallisuuttaan.”, Iiris kertoo. Iiriksen harjoittelutehtäviksi on sovittu mm. minisanakansion sivujen kokoamista, keskustelumatolle sopivien aihepiirien ja sanastojen ideointia ja toteutusta sekä pelillisyyttä hyödyntävän maton kehittelyä.  

Kuvassa kaksi paperi pinoa, joiden alla pienempiä erivärisiä kansioita.
Omin sanoin -hankkeen pilottiryhmälle jaettua materiaalia; minisanakansiot ja monisteniput.

Mitä harjoittelu on toistaiseksi opettanut?

Humakin omiin TKI-hankkeisiin osallistuminen tai työelämätahojen hankkeissa toimiminen on mainio tapa tehdä opintoihin kuuluvia harjoitteluja. Iiris kertoo, että hän on tekemässä toista harjoitteluaan hankkeessa: “Mielestäni hankeharjoittelut tarjoavat opiskelijalle ihan uudenlaista kokemusta. Hankkeissa päästään työskentelemään eri alojen ammattilaisten kanssa, joilta saadaan erilaisia näkökulmia asioihin.”. 

Koska Omin sanoin -hankkeen toimijat sijaitsevat pääkaupunkiseudulla, Iiris suorittaa harjoittelua hankkeessa etänä ja pitkälti itsenäisesti. “Olen saanut tärkeää kokemusta siitä, millaista on työskennellä itsenäisesti ja etänä. Vaikka olen fyysisesti eri paikassa, minut on otettu kuitenkin mukaan erilaisiin tapaamisiin ja palavereihin, mikä on ollut mukavaa ja opettavista.”, Iiris kertoo.

Tulkki (AMK) tulkkaus ja kommunikaatio-ohjaus –koulutus antaa osaamista ja monipuolisia välineitä kommunikoinnin tukemiseen koko ihmisen elämänkaaren varrelle. Perinteisimmin kommunikaatiotukemista on tehty pienten lasten kielen kehityksen tukemisen yhteydessä. Monet samat keinot ovat kuitenkin käytettävissä myös muiden kuin lasten vuorovaikutuksen tukemisessa.  

Omin sanoin –hankkeessa työskentely on opettanut Iirikselle paljon muistisairauteen sairastuneista sekä antanut mahdollisuuden hyödyntää ja soveltaa koulutuksen kautta saatua osaamista uuden ihmisryhmän kanssa. “Hankkeessa työskentely on lisännyt ymmärrystä, miksi on tärkeää vahvistaa ja tukea muistisairautta sairastavien yksilöiden kommunikaatiota. Kommunikoinnin tukeminen osallistaa sairastuneet päätöksentekoon ja mielipiteiden ilmaisuun! Tulee kuitenkin muistaa myös se, miten jokainen muistisairauteen sairastunut on yksilö ja, miten muistisairaus etenee jokaisella yksilöllisesti. Esimerkiksi tietyt menetelmät eivät välttämättä toimi samalla tavalla jokaiselle sairastuneelle.”, Iiris kertoo. 

Kirjoittajat ja kuvat: Iiris Toiviainen, Tulkki (AMK) -opiskelija ja Karoliina Miettinen, FM, AmO, Tulkki (AMK), koulutussuunnittelija 

Kuvassa sähköisen hakijan oppaan mainosbanneri, kuvituskuvana nainen reppu selässä

2024-03-26 13:37:11