Miksi kehittää vuorovaikutusta tukevia rakenteita? | Harticle

Hyvinvoiva Humak-hankkeen logo. OAJ:n työhyvinvointirahaston tukema hanke.

Hyvinvoiva Humak -hanke ja siihen liittyvät työhyvinvoinnin kehittämisen toimintalinjat Vuorovaikutusta tukevat rakenteet ja Kognitiivinen ergonomia käynnistyivät tammikuussa 2024. Hankkeeseen on osoitettu yhteensä 18 kehittämisryhmiin kuuluvaa henkilöä, joista yhdeksän kuuluu vuorovaikutusta tukevien rakenteiden kehittämisryhmään. Kullekin kehittämisryhmän jäsenelle on osoitettu työaikaa kehittämistyöhön.

Dialogisesti asetettavat tavoitteet

Ensimmäinen Vuorovaikutusta tukevat rakenteet -kehittämisryhmän työpaja pidettiin 26.1.2024. Osallistujia pyydettiin kertomaan, miksi he haluavat kehittää toimintalinjansa teemaa. Kaikille yhteistä oli, että tavalla tai toisella työhyvinvointi ja sen kehittäminen koettiin henkilökohtaisesti tärkeäksi. Kaikki ryhmän jäsenet haluavat yhdessä kehittää Humakia.

Ryhmän jäsenten motiivit yhteiskehittämiseen on nyt koottu. Nämä ovat kiinnostavia hankkeen kehittämisen ja sen täsmällisempien tavoitteiden ja toiminnan kannalta. Koska tätä hanketta toteutetaan dialogisella otteella, motiiveista muotoutuu kehittämisryhmän tavoitteet yhdessä koko henkilöstön toiveiden kanssa.

Piirroskuva, jossa läppäriä sylissään pitävä pitkähiuksinen hahmo istuu suuren keltaisen hymyemojin päällä

Viisi kohtaa Humakin vuorovaikutusta tukevien rakenteiden kehittämiseen

  1. Ryhmässä keskusteltiin, että etätyöstä tuli vallitseva työmuoto Covid-19 -kriisin jälkeen. Etä- ja hybridityö vaativat uudenlaista työn tekemisen tapaa, jota ei kaikilta osin ole vielä opittu. Etätyö antaa joustavuutta, mutta se myös vie voimavaroja. Miten tunnistettaisiin sekä hyvät että huonot puolet? Miten osattaisiin toimia sujuvasti uudessa tavassa tehdä työtä?
  1. Ryhmässä oltiin yhtä mieltä siitä, että kohtaamiset töissä eivät ole vain tehtävien hoitamista varten. Tärkeää on ryhmän yhteenkuuluvuus. Pitäisi olla aikaa vapaaseen keskusteluun ja vuorovaikutukseen. Tehtäväkeskeisyys aiheuttaa sen, että innovointi ja osaamisen kehittyminen jäävät vaillinaisiksi. Ryhmän jäsenten motiivit yhteiskehittämiseen on nyt koottu yhteen. Nämä ovat kiinnostavia hankkeen kehittämisen ja sen täsmällisempien tavoitteiden ja toiminnan kannalta. Miten tällaiset kohtaamiset mahdollistettaisiin?
  1. Keskustelussa todettiin, että työyhteisömme on monimuotoinen monessa mielessä. Meillä on erilaisia työsuhteita, määräaikaisia ja vakituisia. Meillä on hyvin erilaisia työnkuvia liittyen esim. hallintoon, hankkeisiin ja opetukseen. Meillä on monta kieltä käytössä: suomi, suomalainen viittomakieli, englanti ja ruotsi. Miten vuorovaikutuksessa tulisi huomioida tällainen monimuotoisuus?
  1. Keskustelussa nousi esiin, ettei kaikilla välttämättä ole kokemusta yhteisöön kuulumisesta: esimerkiksi kaikki eivät välttämättä kuulu koulutuksen alue- tai verkkotiimeihin. Miten työntekijät saataisiin kokemaan mukaan kuulumista? Mitä tämä edellyttäisi?
  1. Kehittämisryhmässä pohdittiin päätöksentekoa ja sitä, ettei päätöksiä anneta ylätasolta käsin. Kun tehdään päätöksiä tulisi pyrkiä siihen, että päätösten kohteet olisivat mukana päätöksenteossa. Kokevatko kaikki tulleensa kuulluiksi itseään koskevissa päätöksissä?

Kiire, liikunta ja opiskelijat

Ryhmä toivoi, että työssä usein kuultava kiirepuhe vähenisi edellä mainittuja asioita huomioimalla. Toivottiin positiivisempaa suhtautumista työntekoon ja kiirepuheen vähentämistä. Kun kiireestä puhutaan paljon, se aiheuttaa painetta. Jos työntekijällä on työstä hallinnan tunne, saattaa kiirepuhe aiheuttaa huonoa omaatuntoa.

Keskustelu kehittämisryhmän kanssa oli antoisaa. Ryhmän ensimmäisessä verkkotyöpajassa havaittiin, että kokoukset ja tilaisuudet Humakissa harvemmin sisältävät liikuntaa. Tuumasta toimeen: yksi ryhmäläisistä piti koko porukalle taukojumpan. Staattinen työ vähentää oppimista, luovuutta ja innovatiivisuutta, mikä tämäkin vaikuttaa vuorovaikutustilanteisiin.

Ryhmässä todettiin, että henkilökunnan toiminta ja vuorovaikutus peilautuu opiskelijoihin, jotka keskeisesti kuuluvat Humak-yhteisöömme. Miten voisimme taata, että meillä on rakentavaa vuorovaikutusta, joka kertautuu opiskelijoiden kanssa työskennellessämme?

 

Kirjoittaja: Jenny Honka, TaM, lehtori ja tiimivastaava, Humanistinen ammattikorkeakoulu / Turun YP-tiimi
Julkaisupäivämäärä: 11.4.2024
Julkaisusarja: Humak harticle, ammatillinen
Julkaisija: Humanistinen ammattikorkeakoulu

Hyvinvoiva Humak-hankkeen logo. OAJ:n työhyvinvointirahaston tukema hanke.

Kirjoitus jatkaa harticle-teemaa Hyvinvoiva Humak.

Lue myös:
Hyvinvoiva Humak on koko henkilökunnan hanke
Aivoille suotuisat työolosuhteet tukevat oppimista ja hyvinvointia