Verkkotutkinnossa surffilauta soveltuu läppärialustaksi ja koulu kulkee kainalossa

Henkilö istuu meren rannalla surffilaudan päällä ja kirjoittaa tietokoneella.

Bigga Haataja asuu Australian Sydneyssä. Hän suorittaa verkko-opintoina Humakissa kulttuurituottaja (AMK)-tutkintoa. Biggan tavoin moni muukin opiskelijaryhmästä suorittaa tutkintoa Suomen rajojen ulkopuolella, kuten useissa Euroopan maissa ja myös valtameren takana USA:ssa. Verkkoryhmä tapaa opintojen aloituspäivien jälkeen näyttöruudulla, aikavyöhykkeistä välittämättä.

“Tulin Australiaan vuonna 2012 pitämään välivuotta ja pohtimaan, mitä minusta tulisi isona”, kertoo Bigga Haataja päätymisestään maailman toiselle puolelle.

Eksistentiaalinen kriisi vaihtui vihannesten poimimiseen Pohjois-Australian tropiikissa, surffaamiseen Byron Bay:n paratiisissa ja erilaisten uramahdollisuuksien kokeilemiseen Sydneyssä. Yhden vuoden välivuosi kestikin seitsemän vuotta.

Etäopiskelu mahdollisti urahaaveet ja Australiassa asumisen

“Olin aina tuskastellut uravalinnan parissa. Seuraisinko kutsumusta esittävän taiteen alalle taiteilijana vai muunlaisena toimijana,” oli Bigga pohtinut. Vuonna 2019 hän kuuli Humakin Kulttuurituottaja (AMK) -koulutuksesta, jossa saisi yhdistettyä molemmat intohimot – ja mikä parasta, hänen ei tarvinnut luopua Australiassa asumisesta. Humak tarjosi tutkintoa etäopintoina!

Etäopiskelun muoto herätti Biggassa myös kysymyksiä. “Olin alkuun epävarma, josko etäopinnot sopisivat minulle. Olen sosiaalinen, hyvin kiireinen ja helposti uusista asioista innostuva, minkä vuoksi pelkäsin opiskelun ilman ryhmää tuottavan keskittymisvaikeuksia.”

Hän oli oikeassa. Opiskelu ilman fyysistä ryhmää vaatii paljon omaa suunnittelua ja keskittymistä. Toisaalta, opinnot on järjestetty Moodle-opiskelualustassa selkeästi ja kattavasti. Erityisesti hän haluaa kiittää Humakin lehtoreita tuesta ja nopeista sähköposti vastauksista.

Etäopinnot vaativat opiskelijoilta itsenäisyyttä, oma-aloitteisuutta, hyvää suunnittelua ja erinomaista ajan käyttöä. Etäopiskelijoiden on valmistauduttava oppimaan ja ottamaan asioista selvää itsenäisesti, hyödyntämään uutta teknologiaa ja digitaalisia sosiaalisia verkostoja tehokkaammin kuin päiväopetuksessa.

Digitaalisuus ja ajanhallinta kouliintuvat opintojen aikana

Etäopetuksessa koululuokka ja opiskeluryhmät ovat digitaalisia ja nojaavat omaan teknologiseen osaamiseen.

Digitaalisuus on sekä haaste että opintojen hyvä puoli.

“Tulevaisuudessa tulemme käyttämään yhä enemmän uutta digitaalista teknologiaa, minkä takia sen hallitsemisen opettelu jo opiskeluaikoina on erinomainen mahdollisuus,” Bigga visio.

Toinen etäopiskelun hyvä puoli on se, että voi opiskella missä tahansa, milloin tahansa. Tämä mahdollistaa opiskelun räätälöimisen muun elämän ympärille. Esimerkiksi voin herätä aikaisin aamulla surffaamaan ja sen jälkeen opiskella, nähdä ystävää lounaalla ja lukea opintomateriaalit loppuun puistossa tai omassa sängyssä.

Kaikkein suurin rikkaus etäopiskelussa on kansainvälisen työkokemuksen sekä henkilökohtaisen urakehityksen valtavat mahdollisuudet. Halutessaan voi hakea työharjoitteluun minne tahansa maailmassa, koska opinnot ovat aina mukanani tietokoneella.

Bigga ei ole vielä päässyt tekemään työharjoittelua, johtuen tämän hetkisestä kansainvälisestä COVID-19 pandemiasta. Valitettavasti tämä on haastavaa aikaa kulttuurituottajille maailman laajuisesti: kaikki tapahtumat on joko peruttu tai siirretty myöhemmälle ajankohdalle.

Kenelle kulttuurituotanto etäopintona soveltuu?

Biggan mukaan opinnot soveltuvat kenelle tahansa, joka on valmis haastamaan traditionaalisen tavan oppia, ja on halukas kehittymään sekä toimimaan itsenäisenä kulttuurin ja taiteen alan ammattilaisena.

“Kulttuurituotannon etäopetus jo itsessään tulee kehittämään valtavan määrän kriittisiä valmiuksia, joista tulet hyötymään työelämässä”, Bigga kertoo.

Etäopetus on haastavaa, ja hänkin kamppailee alituisesti oman ajankäytön, sen suunnittelun ja opiskelurytmin ylläpitämisen kanssa. Siitäkin huolimatta Bigga uskoo, että etäopinnoista saadut valmiudet, varsinkin ulkomailta toteutettuna, tekevät hänestä joustavan ja monitaitoisen kulttuurituottajan.

Teksti ja kuvat: Bigga Haataja, toim. Marika Stam

Kulttuurituotanto Humakissa

Humakissa kulttuurituottaja (AMK) -tutkintoon päivätoteutukseen voi kevään yhteishaussa hakea Kauniaisiin ja Turkuun. Tutkinnon sisältö on sama kuin verkkotutkinnon sisältö, jonka voi suorittaa missä tahansa. Kulttuurituottaja (ylempi AMK) on mukana syksyn yhteishaussa.

Lue lisää valintakokeista uutisestamme.

2020-03-23 14:38:57