Tekoäly ja yhteisöllisyys — Tekoälytiistai-blogisarja osa 5

  • Kirjoittaja: Pia Lundbom, yliopettaja, YTT, Humanistinen ammattikorkeakoulu, 30.5.2023
  • Kirjoittaja: Päivi Timonen, verkkopedagogi-lehtori, Yhteisöpedagogi YAMK, Humanistinen ammattikorkeakoulu, väitöskirjatutkija, Lapin yliopisto, 30.5.2023

Tämä blogikirjoitus on viides osa Tekoälytiistai-blogisarjaa, jonka jokaisessa osassa esittelemme yhden näkökulman tekoälyn hyödyntämiseen koulutuksen kentällä.

Kutsumme tätä blogisarjaa Tekoälytiistaiksi, koska blogitekstejä julkaistaan joka tiistai 18.4. alkaen kevätlukukauden loppuun asti. Blogisarjan tuotantoa koordinoi Digioppimisen kehittämisryhmä Dingo. Sarjassa julkaistaan seuraavat blogit:

Tekoälytiistai-blogisarja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Haaga-Helian tutkija Anna Lahtinen (2022) arvioi yhteistyön ja yhteisöllisyyden lisääntyvän tietotyössä tekoälyn hyödyntämisen myötä. Tekoälyllä koostettua tietoa voidaan hyödyntää monin tavoin yhteisöjen ja yhteisöllisyyden rakentumisen näkökulmasta myönteisellä tavalla. Esimerkiksi Van der Maden, Lomas ja Hekkert (2023) kuvaavat artikkelissaan yhteistyössä mallinnettua tapaa hyödyntää tekoälyä ihmisten hyvinvoinnin lisäämisen tukena (van der Maden ym. 2023). Lisäksi tekoälyä hyödynnetään esimerkiksi selkokielisyyden apuna (ChatGPT) ja saavutettavuuden varmistamisessa. Tekoäly tarjoaa uusia mahdollisuuksia muuntaa teksti puheeksi tai äänitiedostoksi sekä kääntää tekstiä eri kielille.

Parviäly tukivälineenä tiedon jalostamisessa

Suomessa koulutuksen kentällä ehkä tunnetuin tekoälyn yhteisöllisyyden hyödyntäjä on parviälyä käyttävä Howspace-ympäristö (Howspace 2023; Kurki ym. 2022). Howspacen tekoälytoiminto tukee yhteisöllistä tiedonrakentelua. Howspace tuottaa tekoälyn avulla reaaliaikaisesti yhteenvetoja ja kiteytyksiä keskusteluista asian jatkotyöstämisen pohjaksi (Anttonen ym. 2021). Howspacen tekoäly (AI Widget) louhii tietoa esimerkiksi käyttäjäluettelon ja profiilikenttien perusteella (Howspace community 2023). Joitakin vuosia sitten oli hämmentävä kokemus nähdä kuinka ketterästi Howspace keräsi osallistujapalautteesta kokonaisyhteenvedon koontiteksti-kuvaksi (Kuvio 1).

Kuvassa on tekstimuodossa Humakin Yhteisölliset ja osallistavat menetelmät verkkokoulutuksissa 2021 -verkko-opintojakson aikana Howspace-ympäristössä tuotettu palautekeskustelun yhteenveto.
Humakin Yhteisölliset ja osallistavat menetelmät verkkokoulutuksissa 2021 -verkko-opintojakson aikana Howspace-ympäristössä tuotettu palautekeskustelun yhteenveto (Humak 2021).

Howspacessa sisältöä voi tuottaa samanaikaisesti iso ryhmä osallistujia ja ympäristön tekoäly kiteyttää sisältöä sanapilveksi, teemaklusteriksi, tunneanalyysiksi tai yhteenvedoksi (Howspace 2023; Howspace community 2023). Howspace kertoo tekoälyn toiminnasta seuraavasti (Howspace 2023.):

“Kiteytä dialogin ydin kaikkien nähtäville tekoälyn tekemän lyhyen Yhteenvedon tai Sanapilven avulla.

Jaoittele keskustelu tärkeimpien teemojen mukaan ja syvenny valitsemiisi teemoihin Teemaklusteria hyödyntäen.

Käytä Tunneanalyysia saadaksesi nopeasti käsityksen siitä, miten osallistujat suhtautuvat keskusteluissa pinnalle nouseviin asioihin.” (Howspace 2023.)

Howspace  ei toki ole ainoa yhteisöllinen tekoälysovellus. Esimerkiksi SnapChat viestii, että se tarjoaa tulevaisuudessa koululuokille suunnatun Communities-osion. Googlen Bard AI:n on sanottu olevan ChatGPT:tä jalostuneempi tekoälyalusta ajantasaisen tiedon hyödyntämisen ansiosta. Google Bard AI hyödyntää LAMDAa (Language Model for Dialogue Applications), joka mahdollistaa reaaliaikaisen tiedon koostamisen.

Tekoälyn avulla voitaisiin tukea yhteisöllistä oppimista

Oppimisympäristöjen yhteisöllisyyden hyödyntämisessä on tällä hetkellä haasteita, kun tarkastellaan tekoälyn integrointia Moodlen kaltaisille alustoille. Nykyisissä Moodle-alustoissa ei vielä hyödynnetä tekoälyä yhteisöllisen opiskelun tukemisessa. Yhteisöllisyyttä voitaisiin luoda tekoälyn avulla niin, että tekoäly ohjaisi samalla opintojaksolla tai samana vuonna aloittaneita Moodlessa samaan aikaan opiskelevia osallistujia, heidän niin halutessaan, opiskelemaan yhdessä. Tekoäly siis esittäisi osallistujalle eri vaihtoehtoja reaaliaikaiseen yhteisölliseen opiskeluun. (Timonen 2021.) Tekoäly voisi siten auttaa vuorovaikutuksen rakentumisessa ja osallistujien motivoimisessa (ks. myös Kalakoski ym. 2021 katsaus).

Oppimisen mahdollistamisessa Sami Kautto ja Margit Mannila (2023) arvioivat tekoälyn avulla luotavan järjestelmä, joka tehokkuudeltaan vastaa henkilökohtaista tutorointia. He toteavat opiskelijan tarvitsevan opettajan tukea muun muassa siihen, miten jalostaa ja arvioida tekoälyn tuottamaa tietoa (Kautto & Mannila 2023). Tekoäly ei taivu mihin tahansa, eikä tietysti ole tarkoituskaan. Yhteisöllinen tiedontuotanto on edelleen asiantuntijuuteen ja yhteistyöhön perustuvaa. Toivotaan, että tekoäly on mahdollistaja myös yhteisöllisyyden edistäjänä ennen kaikkea osallistamisen ja osallistumisen edellytysten parantamisen näkökulmasta. Kritiikittömästi tekoälyn hyödyntämiseen ei pidä suhtautua vaan yksi olennainen kulma on myös kriittinen lukutaito. Yhteisöllisyyden kannalta ajatellen tekoäly saattaa tunnistaa ihmistä paremmin, millaiset tyylit ja viestinnälliset keinot vaikuttavat ja tehoavat (Jantunen 2023, 124). Tätä tietotaitoa saatetaan myös hyödyntää väärin.

ChatGPT:n loppusanat

Tekoälyn tai tukiälyn yhteisöllisyyttä odotellessa. Tekoäly kannustaa meitä seuraavasti:

Tehokas lopetus, versio 1: “Tulevaisuuden oppimisessa tekoälyn yhteisöllisyys avaa uusia mahdollisuuksia yhdessä oppimiseen ja kehittymiseen.”

Tehokas lopetus, versio 2: “Vaikka tekoälyn yhteisöllisyys ei vielä ole täysin toteutunut, voimme silti hyödyntää nykyisiä yhteisöllisen oppimisen käytäntöjä ja tukea toisiamme oppimismatkallamme.” (Openai,2023.)

Lähteitä

Anttonen, Erja & Pitkänen, Susanna & Timonen, Päivi 2021. Yhteisölliset osallistavat menetelmät verkkokoulutuksissa – täydennyskoulutus vapaan sivistystyön henkilöstölle. Teoksessa Päivi Timonen & Gyan Dookie (Toim.), Kurkistuksia verkko-opetuksen ja -opetusteknologian mahdollisuuksiin. 68–81. Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak.

Howspace 2023. Howspace – analysoi tekoälyn avulla. Viitattu 15.5.2023. https://howspace.com/fi/

Howspace community 2023. AI Insight. Viitattu 15.5.2023.  https://community.in.howspace.com/ai-insight. https://community.in.howspace.com/ai-insight

Hsu, Yen-Chia & Huang, Ting-Hao ‘Kenneth’ & Verma, Himanshu & Mauri, Andrea & Nourbakhsh, Illah & Bozzon, Alessandro 2022. Empowering local communities using artificial intelligence. Patterns, 3(3). Viitattu 15.5.2023. https://doi.org/10.1016/j.patter.2022.100449

Kalakoski, Virpi & Koskela, Inka & Kurki, Anna-Leena & Toivanen, Minna & Yli-Kaitala, Kirsi 2021. Tekoäly työelämän oppimis- ja kehittämistoiminnassa: kirjallisuuskatsaus. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 23(3), 52–71. Viitattu 15.5.2023. https://journal.fi/akakk/article/view/111708

Kautto, Sami & Mannila, Margit 2023. Tekoäly ja kehittyvä teknologia muuttavat ammattitaitovaatimuksia ja opiskelua. SeAmk-verkkolehti. Viitattu 15.5.2023.  https://lehti.seamk.fi/yrittajyys-ja-kasvu/tekoaly-ja-kehittyva-teknologia-muuttavat-ammattitaitovaatimuksia-ja-opiskelua/

Kurki, Anna-Leena & Toivanen, Minna & Yli-Kaitala, Kirsi & Koskela, Inka & Heusala, Tiina & Luokkala, Kirsi & Gluschkoff, Kia & Kalakoski, Virpi 2022. Tekoäly työn kehittämisen tueksi! Tekoälyavusteinen kehittämistoiminta digitaalisilla oppimisalustoilla. Viitattu 15.5.2023. https://www.julkari.fi/handle/10024/144666

Lahtinen, Anna 2022. Tekoäly lisää yhteistyön tarvetta. Haaga-Helia eSignals. Viitattu 15.5.2023.  https://esignals.fi/kategoria/tekoaly/tekoaly-lisaa-yhteistyon-tarvetta/#b5b1aec0

Timonen, Päivi 2021. Kääntyisikö Vygotsky haudassaan? Teoksessa Mikko Äärynen (Toim.), Väläyksiä Humakista V. Humanistinen ammattikorkeakoulu Humak. Viitattu 15.5.2023.  https://www.humak.fi/julkaisut/valayksia-humakista-v/

van der Maden, Willem & Lomas, Derek & Hekkert, Paul 2023. A framework for designing AI systems that support community wellbeing. Frontiers in Psychology, 13. Viitattu 15.5.2023.  https://doi.org/10.3389/FPSYG.2022.1011883