Kulttuurituottaja (YAMK) -tutkinnossa painotetaan kulttuurituottajan kykyä johtaa luovan alan yhteistoiminnallisia kehittämisprosesseja. Työelämän muutokset on otettu huomioon opintosisällöissä kytkemällä niiden sisällöt korkeakoulun yhteistyössä työelämän kanssa tehtäviin hankkeisiin, opiskelijoiden työyhteisöihin ja niiden tarvitsemaan tutkimukselliseen kehittämistyöhön. Tutkintoon sisältyy myös työskentelyä monialaisissa ympäristöissä, mitä tukee tutkinnon toteuttaminen osittain yhteistyössä Humakin yhteisöpedagogikoulutuksen (yamk) kanssa.
Kulttuurituotannon YAMK-tutkinnon opiskelijavalinta siirtyy kevääseen 2025. Aikaisemmin koulutus on ollut mukana syksyn yhteishaussa. Voit hakea maisteritasoiseen koulutukseemme korkeakoulujen kevään 2025 toisessa yhteishaussa 11.3.-25.3.2025. Hakukohde ja valintaperusteet julkaistaan viimeistään lokakuun 2024 loppuun mennessä Opintopolussa (linkki siirtää toiseen palveluun). Opinnot alkavat syyskuussa 2025.
Kulttuurituottaja (YAMK) -tutkinto on laajuudeltaan 60 opintopistettä. Puolet tutkinnosta muodostaa opinnäytetyö, joka on työelämän kehittämishanke. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.
Opiskelu on päätoimista, mutta opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Tutkinto tarjotaan verkko-opetuksena, mutta tutkintoon sisältyy myös opiskelijoiden keskinäistä verkostoitumista vahvistavia, opiskelijalle vapaaehtoisia lähiopetuspäiviä. Opinnot suoritetaan kehittämis- ja oppimistehtävinä, jotka kytkeytyvät työelämän kehittämishaasteisiin. Opinnoissa korostuvat verkostoitumista sekä ryhmätyöskentelytaitoja vahvistavat oppimismenetelmät.
Tutkinto toteutetaan osittain yhteistyössä Humakin yhteisöpedagogi (yamk) -koulutuksen kanssa. Tutkinto jakaantuu vapaasti valittaviin (15 op), syventäviin (15 op) sekä opinnäytetyöopintoihin (30 op).
YHTEISET OPINNOT (yhteiset yp-koulutuksen kanssa; näistä kulttuurituotannon opiskelija valitsee 15 op)
1. Esimiestyö ja johtaminen (5 op)
2. Palvelumuotoilu (5 op)
3. Monimuotoisuus (5 op)
4. Yhteiskunnallinen viestintä ja sosiaalinen markkinointi (5 op)
5. Tulevaisuuden ennakointi (5 op)
6. Yhteisöjen kehittäminen (5 op)
SYVENTÄVÄT OPINNOT (15 op)
Kulttuurituotannon muuttuvat toimintaympäristöt:
• Tuotannot ja tapahtumat: Vaikuttavuus, verkostoituminen, kestävä tuotanto, 5 op
• Strateginen viestintä ja markkinointi, 5 op
• Talous ja rahoitus, 5 op
OPINNÄYTETYÖOPINNOT (30 op)