Onko opiskelun koko tulevaisuus verkossa? kysytään Laumapodin 11. jaksossa

olme naista poseeraa kameralle, Taustalla Laumapodi-podcastin otsikko, kuvituskuvamaisia ihmishahmoja sekä Humakin logo. Teksti Laumapodin uusi jakso kuunneltavissa.

Laumapodin tässä jaksossa keskustellaan verkkopedagogiikan vahvuuksista ja jatkuvasti kasvavista mahdollisuuksista teknologian kehittyessä. Podcastissa kysytään, onko opiskelun koko tulevaisuus verkossa? Lisäksi pohditaan, onko tekoäly vaaraksi vai mahdollisuus opetusmaailmalle? Miten verkko-opinnot ovat muuttuneet vuosien varrella ja mitä tarkoittaa digikampus?

Jaksossa aiheesta keskustelemassa ovat Humakin lehtorit Sanna LukkarinenSuvi Tuominen sekä Päivi Timonen. Lukkarinen aloitti Humakissa lehtorina vuonna 2005 ja Timonen vuonna 2009. Monella paikkakunnalla toimineella Humakilla oli jo tuolloin käytössä itse kehitetty monipuolinen oppilaitosjärjestelmä HumakPro, jonka ansiosta korkeakoulu oli jo varsin pitkällä verkkopalveleluissa ja -oppimisessa. Vuonna 2014 alkoi kehittyminen kohti digikampusta, jossa ajatuksena oli koota oppimissisällön lisäksi verkkoon myös opiskelijoita tukevat muut palvelut, kuten kirjasto, opiskelijapalvelut ja it-palvelut. -“Kun korona tuli, meillä oli jo kaikki valmiina. Meidän ei tarvinnut hypätä mihinkään uuteen, koska olimme jo digikaudessa”, toteaa vuonna 2015 julkaistun Kohti digikampusta -teoksen toimittanut Päivi Timonen.

Suvi Tuominen aloitti Humakissa kaksi vuotta sitten ja kertoo yllättyneensä positiivisesti, kuinka korkealla tasolla verkkopedagogiikka, alustat ja oppimisympäristöt olivat. Se oli myös luonnollista, koska monikampuksisen ammattikorkeakoulun on pakko hyödyntää digivälineitä opiskelussa ja oppimisessa. -“Upeaa verkkopedagogiikkaamme voisi enemmänkin tuoda esille”, Tuominen toteaa.

Kuuntele jakso tästä:

Lataa jakson Onko opiskelun koko tulevaisuus verkossa litterointitiedosto Word-dokumenttina.

Tekoäly rynnii koulumaailmaan – ole utealias

Digitaalinen maailma kehittyy nopeasti. Tekoäly on tullut ryminällä oppilaitosmaailmaan. Podcastissa keskustellaan tekoälyn mahdollisuuksista oppimisesta ja siitä, miten tekoälyä pitäisi jo nyt ottaa huomioon oppimisessa. -“Nyt pitäisi olla uteliaisuutta ja ymmärrystä tekoälyä kohtaan ja samalla pystyä olemaan kriittinen tekoälyn tuottamaan aineistoon. Kaikkien pitäisi jo nyt osata sen peruskäyttö”, Suvi Tuominen painottaa ja jatkaa, että pelko siitä, että tekoäly veisi työpaikkamme on tässä vaiheessa turhaa, sillä tekoäly ei vie kenenkään työpaikkoja. Ne, jotka sitä osaavat käyttää ja ovat uteliata selvittämään sen mahdollisuuksia, ovat ne, jotka tästä työmarkkinoilla tulevat hyötymään.

Verkko-opiskelu vaatii  itseohjautuvuutta ja itsensä johtamisen taitoja sekä verkkotaitojen jatkuvaa kehittämistä. Digitaalinen kehitys muuttaa nopeasti oppimista ja opiskelua eikä verkossa opiskelu ole helppo vaihtoehto. Huoli siitä, ettei yhteisöllisyyden kokemusta tarjota riittävästi verkko-opiskelussa on aitoa. Voidaako korkeakouluissa tuottaa yhteisöllisyyden ammattilaisia, jos yhteisöllisiä taitoja ei tarvita opintojen aikana, puhujat kysyvät.

Timonen haastaa oppilaitoksia kehittämään monipuolisempia verkkotaitoja kehittäviä yhteisöllistä oppimista. Mitä on yhteisöllinen verkkopedagogiikka? Siitä lisää podcastissa.

Aikaisemmin ilmestyneet jaksot

Valkoisia piirroshahmoja mustalla taustalla. Valkoinen maaliroiske. Teksti Laumapodi.

Podcast-sarjalla juhlistetaan Humakin 25-vuotistaivalta

Laumapodi on Humakin 25 juhlavuoden tuotantoa. Podcastsarjassa katsastamme Humakin rooliin yhteisöjen rakentajana ja päästämme jaksoissa ääneen omia ja sidosryhmiemme asiantuntijoita. Laumapodi – Näköalapaikalla tulevaisuuteen -sarjassa etsimme ratkaisuja erilaisten yhteisöjen kehittämiseen teemalla “Millaisia ratkaisuja pienellä korkeakoululla on isoihin, pirullisiin ongelmiin?”

Hyvinvoivat yhteisöt tukevat ihmisten hyvinvointia. Pahoinvointi, eriarvoisuus, syrjäytyminen ja synkkä näkemys omasta tulevaisuudesta heikentävät yhteisöllisyyttä ja osallisuutta.

Podcast-jaksoissamme pohditaan , miten yhteiskunta ja lukuisat eri yhteisöt, joihin kuulumme, vaikuttavat hyvinvointiimme. Miten yhteisöjä voidaan kehittää, jotta ne tukevat sekä yksilön hyvinvointia että rakentavat ympärilleen kestävämpää maailmaa? Mitä tarvitaan yhteisöllisyyden vahvistamiseksi, osallisuuden kasvattamiseksi, saavutettavamman yhteiskunnan tai kestävämmän maailman rakentamiseksi?

 

2023-10-25 15:35:22